Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności oparte jest o funkcjonowanie dodatkowych subkont podatkowych otwieranych przez banki w ramach bieżących rachunków przedsiębiorców.
Jeśli dana płatność jest realizowana w nowym trybie, to po wykonaniu zapłaty za daną fakturę (lub jej część) bank rozdziela przelewaną kwotę na część odpowiadającą wartości sprzedaży netto oraz wynikający z niej podatek VAT.
Następnie kwota podatku jest przenoszona (po stronie banku) na dedykowany rachunek VAT, natomiast pozostała część zapłaty za fakturę pozostaje na bieżącym rachunku kontrahenta.
Dostosowanie systemu Microsoft Dynamics
Faktury płacone przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności będą procesowane w Systemie podobnie do klasycznych dokumentów – bez zmian pozostanie ścieżka obsługi płatności. W celu usprawnienia procesu przetwarzania i ewidencjonowania faktur płaconych w nowym trybie w Systemie wprowadzony zostanie szereg modyfikacji. Planowane zmiany dotyczą procesu tworzenia propozycji płatności z poziomu arkuszy płatności, generowania płatności (w tym ich eksportu do pliku elektronicznego), importu wyciągów bankowych do systemu oraz rozliczania propozycji płatności z kolejnymi pozycjami wyciągu bankowego.
Informacje o trybie realizacji płatności będą zaszyte w Metodzie Płatności. Po wybraniu właściwej metody system będzie walidował czy przygotowana propozycja płatności zawiera wszystkie wymagane dane. Kolejnym istotnym punktem jest rozszerzenie formatek systemowych o dodatkowe pola usprawniające procesowanie podzielonych płatności oraz tam gdzie to możliwe uzupełnienie ich domyślnymi informacjami pozyskanymi z dostępnych w systemie źródeł. W związku z wprowadzeniem mechanizmu Split Payment banki zmodyfikowały komunikaty przelewów oraz raportów plikowych – konieczne jest więc dostosowanie bieżących metod eksportu/importu płatności do Systemu do nowych specyfikacji